Tips till dig som vill få ökad kunskap inom teckning

Har du med varit med om att du har köpt ett fått ett set med pennor, där du inte förstår vad du ska använda alla pennor till? Så var det i alla fall för mig när jag fick mitt första set med skisspennor som 12 åring. Det skulle ta mig många år innan jag blev något som när klok på allt detta material, för skisstekniken. Det är helt värdelöst när det är så. Så därför har jag knåpat ihop en liten guide som jag hoppas kan hjälpa dig i ditt skapande.

Högst upp har vi en 6H penna. I mitten har vi en klassisk HB penna. Och längst ner har vi en 9B penna

De olika pennorna
På skisspennor finns där bokstäver och siffror. Vi utgår från HB pennan som är den klassiska skrivpennan. B pennor är mjukare, mörkare och kladdigare och de fungerar bra om man ska få ut skuggor. H pennor är hårdare och ljusare och den är omtyckt för lätta skisser eller när vi vill undvika kladd. Och ju högre siffra det är på pennan ju starkare är den i sin karaktär.

 

 

Stompfer kan mer fördel användas med mjukare pennor.

Att göra skuggor

För att göra skuggor använder vi en av de mjukare pennorna (ex. 4B) och sedan drar vi ut grafiken på pappret. För att göra det rekommenderar jag en stompfer, vilket är ihoprullat limmat papper. Det går även bra det tops eller tyg. Poängen är att vi vill undvika att använda fingrarna, efter som vi har både fett och smuts på händerna, som kan lämna fläckar på pappret. Och det vill vi undvika.

 

 

Jag använder mig oftast av hushållspapper som skydd mellan mig och min teckning.

Undvik ”Svart hand”

Svart hand, som jag kallar det, är när du har handen på din skiss när du jobbar på den och till sist är handen svart smutsig och du har kladdat ut grafiten över pappret. Undvik detta genom att ha ett papper mellan din hand och din skiss. Dra inte pappret när du ska flytta på den, utan gör det lite lätt. Du kan använda dig av både hushållspapper eller ett annat skisspapper.

 

 

Högst upp har vi ett knådgummi och jämte det ett klassiskt sudd. Nedan har vi det elektriska suddet för de finaste detaljerna.

Att sudda


Idag har vi många olika bra sudd (radergummin) att välja mellan. Jag använder mig att ett klassisk mjukare sudd som inte smular utan lämnar från sig större ”kludd”. Det är jätte bra för de större partierna. Ska du sudda för mer detaljer kan en suddpenna eller suddstift vara behjälpligt. Men det batteridrivna suddet är fantastiskt eftersom det tillåter dig att sudda med precision som vi inte kan klara manuellt. Om du inte vill radera/sudda utan bara bli av med överflödig grafit/göra ett parti ljusare men inte pappersvitt, är det ett knådgummi du behöver. Ett knådgummi påminner om en klump häftmassa, fast fettfri, som du lyfter/drar/knådar på den ytan som du vill ljusa upp/ta bort överflöd av grafit.

 

 

En enkel klassisk pennvässare är enligt mig, alltid den bästa. Sedan har vi kritvässarplattan med två olika grova sandpapper, för att bara få till den vassa spetsen.

Pennvässaren

Ett vanligt misstag vi gör med våra pennor är att vi låter pennvässaren äta upp pennan. Alltså att vi vässar mer än nödvändigt. Men självklart behöver vi vässa våra pennor. Så den bästa pennvässaren (enligt mig) är en enkel i metall, då du kan se din penna när du vässar och den håller hur länge som helst. Men vi behöver endast vässa pennan när vi inte har något stift kvar. Många vässar pennan så fort den är trubbig, vilket är helt onödigt. Här kan vi istället använda oss av en kritvässarplatta för att slipa till spetsen. Plattan är ett sandpapper och du vänder pennan på pappret för att få till önskad spets. Glöm inte att ta bort damm/smuts från pennan på svampen innan du fortsätter jobba med pennan.

 

 

Att välja papper

Som så mycket annat finns där galet mycket att välja mellan. Men här kommer några riktlinjer som kan hjälpa dig att hitta rätt papper.

Skisspapper är ett papper för dig som jobbar snabbt och lätt. Inte så mycket suddande eller mer än torra pennor. Detta pappret är lite känsligare och tål därför inte så mycket.


Ritpapper där emot klarar mycket mer jobb. På detta pappret kan du sudda mycket mer och det tillåter dig därför att jobba längre och mer detaljerat.


Om du vill ha ett ännu bättre papper som klarar ännu mer rekommenderar Smooth Heavyweight block. Detta är ett tjockare och ännu tåligare papper som du även kan jobba med blöta pennor (fineliners, posca) på ett bättre sätt än vanligt ritpapper, då det vanliga ritpapperet är aningen absorberande och det klarar även av ink och lättare lager av akvarell. Sedan finns även det populära Bristol blocken, som klarar ännu mer.

 

 

Skydda din konst

Till sist, glöm inte att skydda ditt arbete. För att undvika att ditt verk kladdar/smetas ut skyddar du det med fixativ, vilket är torrteknikens motsvarighet till hårspray. Du kan spraya detta över ditt papper vilket då fixerar din teckning. Du kan göra detta mellan dina ”lager” men framför allt avslutar du med fixering. Till sist bör du förvara din konst på ett sätt som skyddar den. Jag själv använder mig av en ArtSafe presenter, som är en mapp med plastfickor.

 

Jag hoppas att du känner dig lite klokare men framförallt tryggare i ditt material för teckningstekniken.
Som alltid är du varmt välkommen in i butiken för att hitta ditt material och få rådgivning kring det.

Tyckte du om dagens inlägg, eller har någon fundering efter att ha läst det? Kommentera och låt mig veta <3
Och glöm inte att tipsa dina kreativa vänner om vår blogg!

Med kärlek, Zara.
Zaras Färg & Duk

Ps. Du missar väl inte att följa oss på sociala medier? Vi finns på FacebookInstagram